21.04 / Meniny má Ervín

Ako pripraviť svoje auto na zimu

Opäť sa blíži zima, ročné obdobie, keď dostane každé auto a vodič najviac zabrať. A aby sa nehodovosť znížila, je potrebné svoje auto na všetko pripraviť. V tomto článku sme spísali niekoľko spôsobov, ako pripraviť svoje auto na zimu.

Na našich cestách sa pohybuje 3 172 633 vozidiel. To je o 4,12 % viac než minulý rok. Žiaľ, počet nehôd sa taktiež zvýšil o 491 na 14 013. Denne máme teda na cestách v priemere 38 nehôd. Veľa z týchto nehôd je zapríčinených nedostatočnou starostlivosťou a zlým stavom automobilov.                                                                                            

Servis by mal navštíviť každý vodič aspoň raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Pokiaľ tak robíte, netreba sa zimy obávať. Medzi kontrolné činnosti pri prehliadke totiž patrí príprava a kontrola chladiaceho média, nastavenie a kontrola všetkých dôležitých častí spolu s akumulátorom. Jediné, čo si musíte vybaviť sami, je výbava auta.

Chladiaca kvapalina

Jedenkrát do roka je potrebné skontrolovať bod tuhnutia chladiacej kvapaliny motora. To platí aj pri novom aute. Kvapalina totiž po čase svoje vlastnosti stráca. V domácich podmienkach sa odolnosť kvapaliny môže skontrolovať hustomerom. Najlepšie, čo môžete urobiť, je požiadať mechanika o otestovanie bodu mrznutia prostredníctvom refraktometra. Na to stačí iba odobratie kvapky a podľa výsledku sa rozhodnúť, či sa má kvapalina doplniť alebo zriediť destilovanou vodou.

Presné meranie zamedzí tomu, aby sa v motore nachádzala príliš koncentrovaná kvapalina, napr. na 40 stupňov pod nulou. Takáto koncentrácia sa považuje za zbytočnú, pretože kvapaliny sú agresívne. Poškodzuje sa tak čerpadlo, hadice a guferá.

Pneumatiky

Zima sa tradične spája s prezutím pneumatík. Väčšina vodičov to zvyčajne urobí okolo sviatku Všetkých svätých. To je už totiž čas, keď sa teplota pohybuje pod 7 stupňami Celzia. Prezuté pneumatiky sú základom bezpečnosti premávky počas zimy. Prezúvanie by ste mali zveriť automechanikovi, znížite tak riziko poškodenia pätky alebo samotnej kostry pneumatiky. Prezutie pneumatík predovšetkým neodkladajte na poslednú chvíľu.

Podvozok

V minulosti na starých autách dokázali časti nápravy úplne skorodovať. Dnes už je to však inak, stačí pravidelne skontrolovať vôle na podvozku a geometriu, čím sa zamedzí nadmernému opotrebeniu pneumatík. Aj pri podvozku je nutné myslieť na pravidelný servis a prevenciu. Na moderných autách stačí podvozok pretrieť špongiami s nasiaknutým prípravkom z autokozmetiky. Ani bez nich sa však nové tesnenia netrhajú a k dverám neprimrznú. Natieranie glycerínom a ošetrovanie tesniacich gúm na dverách je už zbytočné.

Klimatizácia

Klimatizácia predstavuje jeden z najlepších spôsobov, ako zamedziť zahmlievaniu a roseniu skiel. Suchý vzduch fúkaný na sklo v konečnom dôsledku odstráni zahmlenie. Hoci si klimatizáciu spájame s letnými mesiacmi, je potrebné, aby fungovala hlavne v zimných mesiacoch. Nevyužíva sa síce chladenie, ale hlavne sušiaca schopnosť. Treba dbať predovšetkým na kabínový filter. Okrem vyklepania od prachu sa odporúča vymeniť ho raz za rok za nový.

Elektrický systém

Dnešné autá sa dajú porovnať s organizmom. Elektronická sústava predstavuje akýsi nervový systém, bez ktorého auto nefunguje, predovšetkým keď nemá zdroj energie. Pri želatínových autobatériách nie je potrebné nič dopĺňať ani riešiť. Kompaktné a cenovo výhodné nabíjačky dokážu samy regulovať nabíjanie. Autobatérie sú tak dlhšie nabité a je istota, že vydržia cez zimu. Hlavná údržba batérie spočíva v zamedzení dlhodobého státia bez naštartovania a častom jazdení.

Kontrola batérie

Počas jesene sa zlý stav batérie veľmi neprejaví, príde to až neskôr. A to pri teplote pod -7 stupňov. Kontrola batérie sa odporúča v autoservisoch, ktoré by to mali urobiť bezplatne. Skúšačky určené na doma nedokážu presne zmerať stav batérie, sú totiž nespoľahlivé.

Kontrola elektrolytových autobatérií sa vykonáva cez refraktometer, hustomer sa už nepoužíva. Mechanikovi stačí na určenie stavu elektrolytu zobrať jedinú kvapku. Pokiaľ cítite, že autobatéria v jesenných dňoch pomalšie štartuje, odporúča sa dobiť alebo rovno vymeniť. V opačnom prípade vás môže neštartujúce auto nepríjemne prekvapiť v najmenej vhodnej chvíli.

Kontrola PZP

Povinné zmluvné poistenie je nevyhnutnou súčasťou každého vozidla. A predsa len, na slovenských cestách sa pohybuje vyše 150-tisíc nepoistených vozidiel. V tejto skupine sa určite nechcete nachádzať. Pokuty za neuzatvorené PZP sa pohybujú až do výšky 3 320 eur.

S PZP sa taktiež spájajú rôzne pripoistenia, ako:

-          stret so zverou,

-          škoda na čelnom skle,

-          zlý stav vozovky,

-          havarijné poistenie,

-          krádež motorového vozidla,

-          živelná udalosť,

-          právna ochrana v zahraničí.

Z týchto sa odporúča havarijné poistenie, ktoré je komplexnejšie a zahŕňa niekoľko pripoistení. Klíma na Slovensku sa začína meniť. Každým rokom môžeme čakať horúce letá spojené so silným dažďom či studené zimy s poľadovicou. Tým sa zvyšuje riziko na cestách. Preto sa havarijné poistenie oplatí, keďže základný balík kryje okrem havárií i živelné udalosti.

Radšej dvakrát skontrolovať, ako mať jedenkrát problémy

Zima je najnáročnejšie obdobie na šoférovanie a prevádzku vozidla. Pre bezproblémové fungovanie v tomto období je potrebné ho cez zimu načas pripraviť. Pevne veríme, že ako zodpovednému vodičovi vám budú tieto informácie užitočné a že zimnú prípravu svojho vozidla nepodceníte.

Kam ďalej?

Porazia Švédi Nemecko? Možno s novým Volvo V90 R-DesignPozrite si sexi fotky policajnej verzie superšportového sedanu Alfa Romeo Giulia QuadrifoglioVrchol športového luxusu bez strechy. Mercedes S65 AMG cabriolet

Užívatelia: Najaktívnejší / Najlepšie hodnotení

Diskusia · 0 komentárov

Pridať komentár